Niestety, należę do tego grona rowerzystów, którzy mają problem z nieprawidłowym ułożeniem kolan podczas jazdy na rowerze. Dlatego też postanowiłam napisać ten post, może znajdą się osoby, które mają podobny problem i też potrzebują kilku wskazówek.

Na czym więc polega problem? A no na tym, że podczas jazdy kolana przechylają się do wewnątrz, prawie ocierając przy tym o ramę. Takie ułożenie w X. Nigdy nie zdawałam sobie z tego sprawy dopóki jakiś czas temu znajomy nie zwrócił mi na to uwagi.

 

W czym leży problem?

  •  kolana lecą do środka, ponieważ cała grupa mięśni przywodzicieli uda jest zbyt mocna w stosunku do grupy odwodzicieli uda. Mówić prościej – w wyniku osłabienia jednej partii mięśni, podczas pedałowania w trudniejszym terenie za bardzo pomagamy sobie ”przywodzicielami”
  •  nieprawidłowa pozycja na rowerze (w moim przypadku za duża szerokość rozstawienia pedałów w stosunku do wąskiej miednicy)
  •  koślawość kolan, którą wzmacniamy jazdą a rowerze

 

przywprzywodziciele

odw

odwodziciele

Dlaczego może występować ból?

Z racji tego, że dla prawidłowej pracy staw kolanowy wymaga idealnego dolegania powierzchni stawowych po obu stronach ( przyśrodkowo i bocznie), w sytuacji gdy dochodzi do koślawienia kolan np. przy chodzeniu, ćwiczeniu, bieganiu czy jeździe na rowerze, zaczyna się większe tarcie/zużywanie/niszczenie. Zaczynają działać większe siły na jedną ze stron stawu, czyli na jego strukturę. Po dłuższym czasie np. jeździe na rowerze przez cały rok, prowadzi to do zużycia/wytarcia lub stanu zapalnego po przeciążonej stronie.

Co zrobić, żeby temu zapobiec lub wyeliminować?

  •  należy kontrolować pozycję kolan podczas jazdy na rowerze ( muszą one pracować w osi pedałów i stawów skokowych)
  •  należy wzmocnić pracę odwodzicieli stawów biodrowych przy jednoczesny rozluźnieniu lub rozciągnięciu przywodzicieli
  • popracować nad ogólną stabilizacją ciała ( core – czyli tułów oraz obwodowo – czyli kończyny)
  • wszystkie ćwiczenia, które wykonujemy kiedykolwiek i gdziekolwiek ( na siłowni, w parku, w domu czy nawet podczas biegania) muszą być wykonane z zachowanie pracy kończyn dolnych (KOLAN!) w osi
  • należy wykonywać dużo ćwiczeń przed lustrem, które pozwolą nam to kontrolować
  •  należy unikać ćwiczeń, które wzmacniają przywodziciele ud

 

Jeżeli również doskwiera Wam podobny problem, trzeba zacząć działać jak najszybciej, ponieważ w przyszłości takie ułożenie kolan może przynieść bardzo niepożądane skutki, a przecież nie chcemy mieć poważnych problemów ze stawem kolanowym spowodowany między innymi jazdą na rowerze.

Jeżeli nie wiecie czy macie taki problem, spróbujcie zaobserwować jak zachowują się Wasze kolana w trakcie pedałowania. Jeżeli również lecą do środka – trzeba działać!

Za każdym razem wsiadając na rower staram się myśleć o prawidlowej pozycji, jednak gdy tylko o tym zapominam, kolana od razu leca do środka…

Możecie też przywiązać ręcznik do ramy, żeby nie pozwalał kierować się kolanom do wewnątrz… Taki prowizoryczny sposób, jeszcze nieprzetestowany.. :)

 

Post powstał przy konsultacji z fizjoterapeutą.

 

 

Share This